Wat willen we bereiken?
Een bereikbare, leefbare, duurzame, gastvrije en actieve stad. Dit is uitgewerkt in mobiliteitsdoelen. Wat we willen bereiken en onderstaande indicatoren en doelstellingen zijn gebaseerd op het bestaande beleid – Actualisatie Koersnota 2017. Bij de Actualisatie Koersnota 2017 zijn ook onderstaande drie begrotingsindicatoren vastgelegd. | |||
Indicator | Nulmeting | Doelstelling 2020 | Ambitie 2022 |
Indexcijfer autoreistijden op de daarvoor bedoelde routes in de gemeente | 100 | 100 | 100 |
Bron: SO | |||
Indexcijfer voor reistijden met de fiets binnen de gemeente | 100 | 99 | 98 |
Bron: SO | |||
Indexcijfer actief vervoer: het aantal interne actieve verplaatsingen (lopen, (elektrische) fiets) in de totale mobiliteit | 100 | 101 | 102 |
Bron: SO |
Wat gaan we er voor doen?
Samen met de provincie, de B5 steden en de regio werken we aan de regionale uitwerking van het OV toekomstbeeld 2040. | |
Voor het goederenvervoer over spoor bereiden het Rijk en ProRail de aanleg van de Boog bij Meteren voor. Wij lobbyen voor een betere benutting van de Betuwelijn ten behoeve van een gezonde leefomgeving voor spooromwonenden, samen met partnergemeenten. Daarnaast lobbyen we voor (onderzoek naar) maatregelen die de te verwachten overlast beperken. | |
Met het Rijk en regionale partners participeren wij in een Gebiedsgerichte (programma)aanpak MIRT A2 Deil-Vught: een MIRT verkenning voor structurele oplossing op de lange termijn en realiseren van quick wins voor de korte termijn om de A2 te ontlasten en de bereikbaarheid van onze stad te verbeteren, onder andere:
| |
Voor de bereikbaarheid en leefbaarheid van de Groote Wielen, Rosmalen, Nuland en Vinkel onderzoeken wij niet alleen de effectiviteit van een eventuele Oostelijke Landweg, maar ook eventuele maatregelen aan de westzijde van De Groote Wielen en Rosmalen, evenals quick win maatregelen. In 2020 werken we een voorkeursalternatief verder uit. | |
Pilot campus Onderwijsboulevard en living lab onderzoek en testen naar de verbetering van de doorstroming op de Magistratenlaan. Op termijn verplaatsing van de P+R aan de Magistratenlaan. | |
Aanpassing Orthenseweg-Aartshertogenlaan | |
Binnenstadring:
| |
Uitwerken maatregelen voor Duurzame Mobilteit, op basis van Actieplan Duurzame Mobiliteit, waaronder:
| |
Voorbereiden snelfietsroute:
| |
Aanleg fietsbruggen Postweg en turborotonde Postweg | |
Kleine maatregelen lopen, fietsen en deelmobiliteit in de Centrumzone conform de Actualisatie Stedelijke Bereikbaarheidsstrategie en -Agenda | |
Een geactualiseerd programma verkeersveiligheid 2020-2023 met maatregelen voor 2020 waaronder herprofilering Boschmeersingel, Buitenwegen, Rotonde Haverlij-Beverspijken en veiligheidsmaatregelen rondom diverse scholen. | |
Leefbaarheid kernen: vanuit kleinschalig vervoer buitengebied: actief meedenken voor maatwerk oplossingen en blijvend participeren aan digitaal platform met bereikbaarheidsinformatie | |
Actief inspelen op kleine verkeersvragen en –knelpunten | |
Maatregelen stations ’s-Hertogenbosch Oost en Rosmalen, zoals verbeteren verbinding met bedrijventerrein, looproute naar P&R en verbeteren fietsenstalling |